söndag 10 augusti 2014

Fjärilar!



Jag har alltid tyckt mycket om fina fjärilar och ända sedan jag började att fotografera har jag fotat dom. Egentligen handlar det inte allra mest om att just fota dom utan att hitta dom och att ha turen att få se en.
Under åren har jag hittat många av de vanligaste fjärilarna och fångat dom på bild. Det har dock funnits några fjärilar jag inte hittat och som jag ständigt spanat efter. Den kanske mest ouppnåliga fjärilen har varit den stora gula makaonfjärilen som tidigare alltid lyst med sin frånvaro... Tills för några veckor sedan då vi var på Aröds strand för att bada en kväll i juli. Vi satt vid strandkanten när det bara flaxade till intill oss och så satte sig en stor makaonfjäril precis intill oss! Den satt alldeles stilla en lång stund på marken och den ena "svallowtailen" hade gått av, men ändå, en stor makaonfjäril!!