torsdag 29 maj 2014

Wilmer & Matilda!



I mitten av maj hade jag en fotografering med den här fina familjen och fotade barnen Wilmer och Matilda. 
Barnen lekte väldigt mycket under hela fotograferingen, de blåste såpbubblor, sprang och busade med jätteballonger och utforskade naturen och omgivningen. 

Det är just så jag brukar lägga upp en fotosession, efter barnens intresse vid tillfället. Det gör att barnen brukar känna sig bekväma, orkar med och tolererar att jag springer omkring tillsammans med dom med kameran en längre stund. 
Och faktiskt brukar de flesta av barnen jag fotar, efter en liten stund, inte tänka på att jag har kameran framför dom hela tiden.

Detta betyder dock inte att jag passivt smyger omkring bredvid barnen utan jag deltar i samtalen och leken så mycket jag kan. Det är ju nämligen interaktionen mellan mig barnen, som ger mig den respons och personlighet jag är på jakt efter.

En annan fördel med att låta barnen styra är att man även vinner det spontana i bilderna, det oförutsägbara som bara barn och inte en vuxen kan hitta på. 
Och som fotograf är det ju just D E T man vill åt, det är ju så de där personliga och härliga ansiktsuttrycken lockas fram.