lördag 12 april 2014

Dagsljusstudion!



Förra helgen hade jag en fotografering i min nya dagsljusstudio. Ljuset blev helt fantastiskt så jag är jättenöjd med utformningen av studion. Det går till så att jag bygger upp studion i vårt vardagsrum till varje fotografering och har därför planerat den så att den är lätt att plocka fram och bort. Och så har min målsättning varit att så långt det är möjligt använda mig av naturligt ljus eftersom jag har fördelen att ha ett stort ljusinsläpp från norr genom rejäla fönster på ena sidan i vardagsrummet. 

Jag använder också ett portabelt fondkit med stativ och en stor vit duk som golv och bakgrundsfond. 
Jag har även byggt upp och målat en pappvägg på studiosidan mittemot fönstret. På så sätt kan jag studsa ljuset till den sidan av modellen som inte blir belyst från fönstret och till detta använder jag även reflexskärm. Enkelt men väldigt väl fungerande och är det en jättemulen dag kan jag ju ändå ha möjligheten att använda blixtljus.

Jag har också ordnat lite olika stylingmöjligheter i studion och förra helgen satte jag upp ett litet vitt tält med en stjärnbanner hängande inuti som jag sytt. Till detta hade jag massor av stjärnkuddar som jag också sytt i olika färger och mönster så att jag kan välja kuddar i den färgskala som passar respektive barns klädsel.

Nu ser jag verkligen fram emot kommande fotograferingar i min dagsljusstudio!

Och bilderna i det här inlägget är från när jag provfotade vår Zeb i studion första gången. Han är ganska blasé på det här med att bli fotograferad (det har ju blivit en del exponeringar på den här gossen ;-) så det är svårt att få de där riktigt fantastiska porträtten på honom nu. Hursomhelst ställde han iallafall upp som provmodell innan jag hade en "riktig" fotografering i studion.